Sabtu, 15 Disember 2012

KOWAMAS dana Bank Rakyat

Assalamualaikum & Salam Sejahtera,

Untuk makluman, dana Bank Rakyat sudah boleh digunakan.
 
Berikut adalah syarat-syarat yang tertera di dalam Surat Tawaran Bank Rakyat yang perlu dipatuhi semasa penghantaran borang-borang permohonan bagi dana Bank Rakyat:
1.       Gaji kasar minima termasuk elaun TETAP adalah RM1,500.00 (tiada rundingan/ non-negotiable). Pegawai Bank Rakyat telah mengesahkan bahawa jika jumlahnya adalah RM1,499.00 tetap tidak memenuhi syarat.
2.       Pemohon mestilah berumur 18 tahun dan semasa tarikh tamat pembiayaan mestilah tidak melebihi 60 tahun.
3.       Berjawatan TETAP.
4.       Telah berkhidmat sekurang-kurangnya 6 bulan dan perlu sertakan Surat Pengesahan Jawatan daripada majikan.
5.       Potongan BPA tidak melebihi 60% dari gaji kasar (termasuk potongan terkini dari pembiayaan yang dipohon).
6.       Pemohon mestilah bebas dari CTOS dan tindakan undang-undang. Walau bagaimanapun kes-kes berikut boleh dipertimbangkan:
i.                     Pemohon adalah penjamin (guarantor). Sebagai penjamin (guarantor), pemohon tidak terikat dengan apa-apa jumlah yang dijamin. Pemohon masih berkelayakan untuk memohon walaupun jumlah yang dijamin adalah melebihi RM30,000.00.
ii.                   Pemohon mempunyai CTOS kurang dari RM30,000.00. Jika pemohon mempunyai CTOS RM35,000.00 dan mahu membayar sebahagian jumlah seperti RM6,000.00 untuk menjadikan CTOS di bawah RM30,000.00, dibenarkan berbuat demikian dengan syarat menyertakan bukti pembayaran.
iii.                  Pemohon yang mempunyai tindakan undang-undang boleh memohon jika bersetuju untuk menyelesaikan kesemua hutangnya melalui pembiayaan yang dipohon.
 
Walau bagaimanapun, Bank Rakyat berhak untuk menerima atau menolak permohonan yang dibuat berdasarkan budi bicara penuh pihak bank (tertera di dalam Surat Tawaran).
 
7.       Pemohon mestilah membuka akaun Bnk Rakyat. Salinan buku akaun Bank Rakyat mestilah disertakan.  i-rakyat print out yang mempunyai butir-butir nama & akaun pemohon adalah diterima.


Sekian, harap maklum. Sebarang pertanyaan (jika ada) bolehlah diajukan kepada saya dari masa ke semasa.
 
Terima kasih.
 
 
Haffisrizaini
Agencys manager
012-774 0170